“De wereld is groter dan Achterveld!”

Sinds het najaar van 2011 heeft Achterveld een eigen dorpszender: DorpsTV Achterveld. De organisatie ging niet over één nacht ijs, met als gevolg dat de zender goed loopt. We spraken Arnoud Spaaij over de vraag: hoe is het nu met DorpsTV Achterveld? Hij vertelt met enthousiasme én geeft een paar nuttige tips.

“Initiatieven als dit leunen zwaar op samenwerken, samen iets willen betekenen. De formule van Dorps TV Hooglanderveen sprak ons aan, dus die hebben we gekopieerd; waarom zou je zelf het wiel gaan uitvinden? Natuurlijk is er een kerngroep die een basis aanlevert, maar daarnaast komt de content uit de gemeenschap, de verenigingen. Dat is de opzet die we vanaf het begin hebben gekozen; bij alle verenigingen, organisaties en vrijwilligersclubs hebben we vanaf het begin uitgelegd hoe het werkt. Daarmee heb je niet meteen een stroom van content die op gang komt, maar ze weten wel hoe het werkt. Ze zien bij anderen dat het leuk is om iets te maken; dat werkt aanstekelijk.”

Structuur
Spaaij en zijn collega’s hebben goed nagedacht over de organisatie: “Wij hebben er een stichting tussen gezet. Die faciliteert en haalt de zorgen van de vrijwilligers weg. Direct daaronder zit een autonome stuurgroep, die zelf activiteiten ontplooit. Wij wilden vanaf het begin een structuur die continuïteit garandeert.” De structuur levert niet alleen continuïteit op, maar ook veel draagvlak: “In de praktijk blijkt dat we alle groepen aanspreken. Ook jongeren; het A-team maakt zelf filmpjes, maar dan gaan ze dus ook kijken. En ouderen die al heel lang filmpjes maakten, maar dat vroeger in zaaltjes moesten vertonen, kunnen het nu online zetten.”

Gevarieerd
In Achterveld gebeurt veel. Dat levert zeer gevarieerde televisie op. “We hebben een registratie gemaakt van de laatste voorstelling van de toneelvereniging. Dat was een hele uitdaging, want ze bleken op allerlei plekken in de zaal te spelen, in plaats van alleen op het podium. We zijn gaan werken met twee cameramensen, twee camera-assistenten, een regisseur/producer die ook de programmeerbare camera bediende en een regie-assistent die het script meelas. Verder waren er sowieso al twee mensen voor het licht en twee mensen voor het geluid. Een enorme operatie. Het is gelukt en we hebben er heel veel van geleerd.” Een ander voorbeeld is de Tour de Junior, een internationaal wielerevenement voor jongeren, dat elk jaar plaatsvindt in Achterveld. “We denken erover na hoe we dat live kunnen brengen. Er zitten veel haken en ogen aan, maar we zoeken naar een manier dat we het kunnen behappen. We willen niet te hoog grijpen.”

Podium
Spaaij heeft nog veel meer ideeën: “Stel je voor: live uitzenden van een bijzondere kerkdienst, zoals de eerste communie, zodat opa en oma in Canada kunnen meekijken! Of de registratie van Koninginnedag.” Tegelijk is hij een realist: “De wereld is groter dan Achterveld en dat merk je. Het ontwikkelt zich zoals het zich ontwikkelt en dat is goed. Het is een nieuw podium; vul het maar in wat je op dat podium wilt doen. Ik ben er vooral trots op dat het zoveel actie teweeg brengt; er zijn zoveel mensen die ermee aan de gang gaan en er enthousiast van worden.”

Tips

  • zorg dat je mensen kent en dat je draagvlak hebt, want DorpsTV of WijkTV moet uit de gemeenschap komen;
  • het is heel leerzaam om kennis te maken met de techniek;
  • probeer niet alles van bovenaf te sturen;
  • houd altijd in je achterhoofd dat iedereen het kan zien wat je publiceert;
  • haal de content uit het verenigingsleven en ondersteun dat;
  • wees realistisch in je ambities.